Nevenwerkzaamheden
Bij de TU/e zijn afspraken gemaakt met hoogleraren en andere werknemers over het melden van nevenwerkzaamheden. Universitaire werknemers zijn op grond van artikel 1.14 van de cao-NU verplicht hun nevenwerkzaamheden te melden. Medewerkers hebben toestemming van de TU/e nodig voor werkzaamheden buiten de TU/e, die betekenis zouden kunnen hebben voor hun functievervulling aan de universiteit of voor de belangen van de universiteit.
Cao-partijen hebben een sectorale regeling nevenwerkzaamheden Nederlandse universiteiten vastgesteld. Deze regeling maakt onderdeel uit van de cao-NU zoals vermeld in bijlage J.3. Deze sectorale regeling geldt dus ook voor de TU/e. Je vindt de sectorale regeling nevenwerkzaamheden onder downloads op deze pagina. Bij de regeling zit een bijlage met veel gestelde vragen door werknemers.
Lees meerCode Goed Bestuur
Alle universiteiten, waaronder de TU/e, hechten veel waarde aan de transparantie van hun bestuur en een duidelijke verantwoording over dat bestuur. Daartoe hebben zij zich gecommitteerd aan de Code Goed Bestuur.
Nadere informatie over de naleving van de code is te vinden in:
- TU/e Jaarverslagen inclusief jaarrekeningen, voor een periode van 7 jaar
- Bestuurs- en beheersreglement TU/e
- Regeling melding onregelmatigheden TU/e
- Nevenfuncties van leden van het College van Bestuur
- Regeling kostenvergoedingen leden College van Bestuur [pdf] en
Verantwoording declaraties CvB 2016 - Reglement College van Bestuur
- Reglement Raad van Toezicht
- Profielschets en rooster van aftreden Raad van Toezicht
Gedragscode Privérelaties op Werk
De Gedragscode Privérelaties op Werk voorziet alle medewerkers van de TU/e van informatie over hoe om te gaan met een mogelijke overlapping van professionele- en privérelaties. Het recht op privacy en vrije partnerkeuze wordt altijd gerespecteerd. Van werknemers die een professionele en een (zich ontwikkelende) privérelatie hebben, wordt echter verwacht dat zij altijd professioneel en objectief handelen en zich bewust zijn van de integriteitsrisico's die deze privérelatie met zich mee kan brengen.
Melding onregelmatigheden
Onder onregelmatigheden wordt begrepen een ernstig strafbaar feit, een grove schending van regelgeving, het misleiden van de door de universiteit aangewezen accountant, een groot gevaar voor de volksgezondheid, de veiligheid of het milieu, of het bewust achterhouden van informatie over hiervoor genoemde feiten.
De TU/e heeft de Regeling melding onregelmatigheden opgesteld om bij te dragen aan een integere en transparante organisatie en goed bestuur.
Wanneer medewerkers of studenten het vermoeden van misstanden willen melden, kunnen ze de procedure volgen zoals opgenomen in deze regeling. Uitgangspunt hierbij is dat alle medewerkers en studenten van de universiteit zich vrij moeten voelen om misstanden te melden.
De regeling omschrijft verder om welke onregelmatigheden of misstanden het gaat en bij wie je moet zijn om je vermoedens te melden.
Lees meer