Zakelijke integriteit

Zakelijke integriteit is onderdeel van TU/e's integriteitsprogramma naast sociale veiligheid en wetenschappelijke integriteit. Binnen dit thema draait het om regels, risico’s en dilemma’s die betrekking hebben op het handelen van medewerkers en studenten in relatie tot de TU/e als organisatie en externe betrokkenen. Voorbeelden zijn onderwerpen zoals goed bestuur, samenwerking met industrie en het melden van nevenwerkzaamheden.

Nevenwerkzaamheden

Bij de TU/e zijn afspraken gemaakt met hoogleraren en andere werknemers over het melden van nevenwerkzaamheden. Universitaire werknemers zijn op grond van artikel 1.14 van de cao-NU verplicht hun nevenwerkzaamheden te melden. Medewerkers hebben toestemming van de TU/e nodig voor werkzaamheden buiten de TU/e, die betekenis zouden kunnen hebben voor hun functievervulling aan de universiteit of voor de belangen van de universiteit. 

Cao-partijen hebben een sectorale regeling nevenwerkzaamheden Nederlandse universiteiten vastgesteld. Deze regeling maakt onderdeel uit van de cao-NU zoals vermeld in bijlage J.3. Deze sectorale regeling geldt dus ook voor de TU/e. Je vindt de sectorale regeling nevenwerkzaamheden onder downloads op deze pagina. Bij de regeling zit een bijlage met veel gestelde vragen door werknemers.

De juiste spelregels voor samenwerking met de industrie

Samenwerking tussen de universiteit en het bedrijfsleven heeft vele voordelen en levert de maatschappij veel op. Om de belangen van alle verschillende partijen hierbij te waarborgen, zijn er heldere spelregels. Wetenschappelijk onderzoek moet bijvoorbeeld altijd onafhankelijk en onpartijdig plaats kunnen vinden. 

Code Goed Bestuur

Alle universiteiten, waaronder de TU/e, hechten veel waarde aan de transparantie van hun bestuur en een duidelijke verantwoording over dat bestuur. Daartoe hebben zij zich gecommitteerd aan de Code Goed Bestuur.

Nadere informatie over de naleving van de code is te vinden in:

Gedragscode Privérelaties op Werk

De Gedragscode Privérelaties op Werk voorziet alle medewerkers van de TU/e van informatie over hoe om te gaan met een mogelijke overlapping van professionele- en privérelaties. Het recht op privacy en vrije partnerkeuze wordt altijd gerespecteerd. Van werknemers die een professionele en een (zich ontwikkelende) privérelatie hebben, wordt echter verwacht dat zij altijd professioneel en objectief handelen en zich bewust zijn van de integriteitsrisico's die deze privérelatie met zich mee kan brengen.

Melding onregelmatigheden

Onder onregelmatigheden wordt begrepen een ernstig strafbaar feit, een grove schending van regelgeving, het misleiden van de door de universiteit aangewezen accountant, een groot gevaar voor de volksgezondheid, de veiligheid of het milieu, of het bewust achterhouden van informatie over hiervoor genoemde feiten.

De TU/e heeft de Regeling melding onregelmatigheden opgesteld om bij te dragen aan een integere en transparante organisatie en goed bestuur.

Wanneer medewerkers of studenten het vermoeden van misstanden willen melden, kunnen ze de procedure volgen zoals opgenomen in deze regeling. Uitgangspunt hierbij is dat alle medewerkers en studenten van de universiteit zich vrij moeten voelen om misstanden te melden.

De regeling omschrijft verder om welke onregelmatigheden of misstanden het gaat en bij wie je moet zijn om je vermoedens te melden.