Procedure voor het melden van ongewenst gedrag

Onder ongewenst gedrag wordt begrepen (seksuele) intimidatie, agressie, geweld, pesten en discriminatie.

De Gedragscode ongewenst gedrag TU/e is opgesteld om dit soort ongewenst gedrag te helpen voorkomen. Ben je als medewerker of student toch in aanraking gekomen met ongewenst gedrag, neem dan direct contact op met een van de vertrouwenspersonen ongewenst gedrag of raadpleeg de Klachtenregeling ongewenst gedrag.

De TU/e heeft zowel interne als externe vertrouwenspersonen ongewenst gedrag en onregelmatigheden benoemd. Zij staan studenten en medewerkers bij die met ongewenst gedrag te maken hebben en helpen hen bij het zoeken naar een manier om het ongewenste gedrag te beƫindigen. Indien nodig helpen zij je ook bij het indienen van een formele klacht bij de klachtencommissie ongewenst gedrag.

Klachtencommissie ongewenst gedrag:

Externe voorzitter: mw. mr. M.J.W. (Margriet) Drent MBA
Lid: 
Plaatsvervangend leden: mw. R. (Roberta) De Franco PhD, de heer dr.ir. J. (Job) Beckers en de heer dr. A. (Alberto) Ravagnani
Secretaris: mw. mr. M.E. (Marlies) Kerssemakers-Anthonissen
Telefoon: 040 247 2034
E-mail: m.e.kerssemakers@tue.nl

De TU/e biedt ook de mogelijkheid anoniem te melden via de TU/e SpeakUp Line. Meer info vind je op intranet.

Procedure voor het melden van onregelmatigheden

Onder onregelmatigheden wordt begrepen een ernstig strafbaar feit, een grove schending van regelgeving, het misleiden van de door de universiteit aangewezen accountant, een groot gevaar voor de volksgezondheid, de veiligheid of het milieu, of het bewust achterhouden van informatie over hiervoor genoemde feiten.

De TU/e heeft de Regeling melding onregelmatigheden opgesteld om bij te dragen aan een integere en transparante organisatie en goed bestuur.

Wanneer medewerkers of studenten het vermoeden van misstanden willen melden, kunnen ze de procedure volgen zoals opgenomen in deze regeling. Uitgangspunt hierbij is dat alle medewerkers en studenten van de universiteit zich vrij moeten voelen om misstanden te melden.

De regeling omschrijft verder om welke onregelmatigheden of misstanden het gaat en bij wie je moet zijn om je vermoedens te melden.

De TU/e heeft zowel interne als externe vertrouwenspersonen voor ongewenst gedrag en onregelmatigheden benoemd. Zij helpen studenten en medewerkers die overwegen melding te doen van een schadelijke activiteit aan de TU/e. Ook adviseren zijn hen over eventueel te ondernemen stappen en begeleiden hen hier desgewenst bij.

Daarnaast is er een klachtencommissie onregelmatigheden (Commissie integriteit TU/e), welke de taak heeft een vermoeden van onregelmatigheid te onderzoeken en daaromtrent het College van Bestuur te adviseren.

Commissie melding onregelmatigheden:

Extern voorzitter: de heer mr. J.M. (Hans) Groot (Dhr. J.P. de Jong is plaatsvervangend voorzitter tot en met 31 maart 2024)
Leden: mw. mr. E.B.M.H. (Esther) de Brouwer, mw. C. (Christine) de Graaff-Lijzenga
Plaatsvervangende leden: mw. prof. dr. T. (Tanja) Lange, mw. C.A. (Claudine) Hulsman-Paul, de heer dr. O. (Oded) Raz.
Secretaris: mw. mr. M.E. (Marlies) Kerssemakers-Anthonissen
Telefoon: 040-247 2034
E-mail: m.e.kerssemakers@tue.nl

De TU/e biedt ook de mogelijkheid anoniem te melden. Meer info vind je op intranet.