Allison Schaap wint “Best Student Presentation”

Allison Schaap, promovendus in de Micro- & Nano-scale Engineering onderzoeksgroep van de faculteit Werktuigbouwkunde aan de TU Eindhoven, heeft afgelopen week de prijs gewonnen voor “Best Student Oral Presentation" tijdens de 3de European Optical Society Topical Meeting on Blue Photonics.

Ze ontving deze prijs voor haar onderzoek naar de ontwikkeling van een optofluidisch microsysteem op basis van glas voor de automatische classificatie van fytoplankton. Eerder ontving Allison al de “Best Student Oral Presentation” prijs voor haar onderzoek tijdens het de EOS Conference on Optofluidics in 2011.

Fytoplankton is een van de grootste producenten van zuurstof op aarde en dus erg belangrijk voor ons. Kleine veranderingen in onze omgeving kunnen grote gevolgen hebben voor de hoeveelheid en het type algen dat aanwezig is in een bepaald stuk water. Het onderzoek van Allison richt zich op een snelle, goedkope methode om deze veranderingen in de gaten te houden, en op termijn te kunnen voorspellen. Hiervoor gebruikt zij verschillende technieken, zoals microfabricage methoden, optica, microfluidische methoden en patroonherkenningen.

Voor haar onderzoek maakt Allison gebruik van middelen beschikbaar gesteld door het TU/e Excellentie fonds (bijdrage voor onderzoek van Dr. Yves Bellouard), de faculteit Werktuigbouwkunde en het Europese Commisie project Femtoprint.