Ramiro Serra, UHD bij Electrical Engineering

‘Dankzij de biografische schets kan ik laten zien hoe ik meerwaarde toevoeg’

4 september 2024

Ramiro Serra, universitair hoofddocent bij de faculteit Electrical Engineering, vertelt over zijn ervaringen met de biografische schets.

Ramiro Serra. Foto: Bart van Overbeeke
Ramiro Serra. Foto: Bart van Overbeeke

Ramiro Serra ervaart de biografische schets als een grote stap voorwaarts om je carrière vorm te geven. Hij promoveerde tot universitair hoofddocent-1 binnen de faculteit Electrical Engineering. Voor dat beoordelingsgesprek maakte hij gebruik van de biografische schets. Hierin definieerde hij hoe hij gewaardeerd wil worden voor zijn onderwijs- en educatieve inspanningen, zijn onderzoeksresultaten, en hoe hij presteert op leiderschap en impact.

Ramiro Serra is onderzoeker in de Electrical Energy Systems Group bij Electrical Engineering. Als een van de eersten van zijn faculteit heeft hij de biografische schets ingezet voor zijn promotiegesprek bij de Beoordelings Advies Commissie (BAC).

In de biografische schets reflecteren wetenschappers per categorie (onderwijs, onderzoek, leiderschap en impact) op wat ze gedaan hebben in het verleden. En beschrijven ze een visie voor zichzelf in de toekomst.

Geen archetype onderzoeker

“Voor mij bood dat voordelen, want ik ben niet het archetype onderzoeker.” Serra is een gedreven docent en onderwijsvernieuwer naast zijn onderzoek. “Maar het is moeilijker om daarvoor de juiste waardering te krijgen.”

Manieren om te beoordelen

Serra nuanceert: “Het is niet zo dat mensen me niet waarderen of mijn carrièrekansen dwarsbomen. Wat tot nu toe ontbrak, zijn manieren waarmee je wetenschappers kunt beoordelen die afwijken van het traditionele door onderzoek gedomineerde pad.”

“Het Erkennen en Waarderen-programma, en dus ook de bio-sketch, helpt mij enorm. Het geeft me handvatten om aan anderen uit te kunnen leggen wie ik ben, en hoe ik meerwaarde kan toevoegen.”

Geen tijd maar erkenning

In zijn bio-sketch heeft Serra een verdeling gemaakt van hoe hij zijn werk indeelt: 40 procent onderwijs, 25 procent onderzoek, 25 procent leiderschap en 10 procent impact. Hij worstelde aanvankelijk met het begrijpen van hoe deze zelf vastgestelde percentages geïnterpreteerd moesten worden.

“Moeten ze de inspanningen in elke categorie vertegenwoordigen? Hoe wordt dat gemeten? Gaat dat om een gemiddelde en over welke periode?” Serra bedacht dat deze percentages het beste geïnterpreteerd kunnen worden als een wegingsfactor voor de erkenning die hij voor elke categorie wil krijgen.

Die percentages vertaalt Serra niet per se in de hoeveelheid uren per week. “Misschien ben ik heel goed in een taak en kan ik die heel snel doen. Of doe ik er juist langer over, omdat ik er minder sterk in ben. Die percentages staan voor mij voor de erkenning die er ervoor wil. Ik bepaal hoe zwaar ik wil dat de verschillende onderdelen wegen in mijn beoordeling.”

Feiten en visie

In elke categorie kijk je met de biografische schets terug naar wat je gedaan hebt, en beschrijf je je visie voor de toekomst. Die reflectie onderbouw je met feiten in een zogeheten fact sheet.

“Vóór de invoering van de biografische schets moest je al een teaching statement inleveren als je promotie wilde, maar daarvoor hoefde je geen bewijslast te leveren. Er waren geen tools en dat maakte het moeilijk om mensen te boordelen op hun onderwijsinspanningen”, zegt Serra.

Voor leiderschap en impact gold tot nu toe hetzelfde, zegt Serra. Dat vindt hij een goede zaak. “Het dwingt je om je claims te onderbouwen met feiten. Hoe bewijs je dat je excelleert in onderwijs? Dat kan bijvoorbeeld met het winnen van een prijs, het publiceren van een paper of het binnenhalen van een subsidie voor onderwijs. Maar ook lid zijn van de examencommissie of het ontwikkelen van een vak met hoge studentenaantallen.”

Filosoferen over schets

Tijdens zijn BAC-sessie, reflecteerde Serra op de term schets, vertelt hij. “Die vind ik echt slim gekozen, en het zette mij ook aan het denken. Want een schets weerspiegelt dat het een continu proces is. Het is nog niet af, maar het geeft wel richting. Een schets vertelt het verhaal van een idee. Een visie die vorm krijgt en al redelijk duidelijk is, maar die nog niet bereikt is.”

“Schetsen maken is een van de eerste dingen die ik mijn studenten leer. Als ze hun idee niet duidelijk krijgen, dan adviseer ik ze om er een schets van te maken. Dat helpt om het helder te krijgen in je eigen hoofd, en om dat ook te kunnen overbrengen naar anderen. Woorden zijn soms niet voldoende om te communiceren - een schets kan daarbij helpen.”

“De biografische schets is persoonlijk en voor iedereen verschillend. Ik ben een andere academicus dan mijn collega’s, met mijn eigen, persoonlijke schets. Maar ik ben ook een andere Ramiro dan die van tien jaar geleden, en van de Ramiro over tien jaar. Dat blijft aan verandering onderhevig.”

Tips

Serra is een verhalenverteller. In zijn onderwijs, in zijn onderzoek. “Met verhalen breng je dingen tot leven. Mijn hoofd staat nooit stil, ik denk continu na over mijn acties. Reflecteren op mezelf was dus niet moeilijk.”

Foto: Bart van Overbeeke
Foto: Bart van Overbeeke

Zorg dat je een goed verhaal te vertellen hebt over jezelf.

Universitair hoofddocent Ramiro Serra

“Wanneer je voor een BAC staat, moet je verhaal overtuigend zijn. De mensen die jouw biografische schets lezen, moeten JOU zien. Jouw visie op je werk, ondersteund met feiten. Jij bent het onderwerp, zorg dat het ertoe doet.”

Hij realiseert zich dat dit niet voor iedereen even makkelijk is. “Je moet grondig zelfonderzoek doen naar wie je bent en wat je wilt in de toekomst. Dat kan best moeilijk zijn om te doen. Zoek daarom een buddy die je helpt in je reflectieproces richting je BAC. Dat kan je partner zijn, een vriend, een collega. Als het maar iemand is met wie je kunt praten, aan wie je vragen kunt stellen. Aan wie je je twijfels kunt voorleggen. Zie het als een kans om jezelf te ontdekken en te laten zien.”

Geschreven door

Brigit Span
(Corporate Storyteller)

Meer over onze strategie

Blijf ons volgen