Karin Smolders, UHD bij Industrial Engineering & Innovation Sciences

‘Expliciet reflecteren op wat ik heb bereikt en wat mijn ambities zijn, is erg nuttig’

4 september 2024

Karin Smolders, UHD bij Industrial Engineering & Innovation Sciences, vertelt over haar ervaringen met de biografische schets.

Karin Smolders. Foto: Bart van Overbeeke
Karin Smolders. Foto: Bart van Overbeeke

Universitair hoofddocent Karin Smolders verscheen eind 2023 voor de beoordelingsadviescommissie (BAC) voor haar promotie naar UHD2. Dit deed ze met behulp van de biografische schets.

Karin Smolders werkt bij de Human-Technology Interaction groep binnen de faculteit Industrial Engineering & Innovation Sciences. Ze is gespecialiseerd in chronobiologie, psychologie en data science en is geïnteresseerd in hoe we technologie het beste kunnen inzetten voor de monitoring en management van gezondheid. In haar onderzoek focust ze zich op de impact van lichttechnologie op het welbevinden, gezondheid en prestaties van de mens.

Tijd en focus

Sinds februari 2024 is ze UHD2. Als voorbereiding op haar gesprek bij de beoordelingsadviescommissie (BAC), maakte ze gebruik van de biografische schets. Daarin gaf ze ook aan hoe ze haar tijd en focus wil inzetten.

Gemiddeld genomen spendeert ze ongeveer vijftig procent van haar tijd aan onderwijs, veertig procent aan onderzoek en tien procent aan impact. “Die indeling maken was niet gemakkelijk, omdat taken soms met elkaar verweven zijn en kunnen wisselen per kwartiel. Dit is de default, maar tuning hiervan is mogelijk”, zegt Smolders.

Combinatie

Smolders waardeert de combinatie van onderwijs en onderzoek in haar werk. “Ik wil als onderzoeker solide wetenschappelijke inzichten leveren die innovaties in de gezondheidszorg kunnen brengen.”

“Daarnaast vind ik het erg leuk om samen te werken met - en bij te dragen aan de carrière van - de ingenieurs van de toekomst. Ik wil voor hen een toegewijde, benaderbare en inspirerende docent zijn.”

Leiderschap

Naast haar onderwijs en onderzoek heeft Smolders meerdere managementtaken. “Daar besteed ik veel tijd aan, maar dat doe ik meestal buiten mijn standaard uren om.” Zo is ze bestuurslid van de TU/e Young Academy of Engineering, een netwerk van jonge getalenteerde onderzoekers aan onze universiteit.

“Het schrijven van die biografische schets dwong me om tijd vrij te maken om te reflecteren op mezelf. Om na te denken over wat ik heb bereikt, en wat mijn ambities voor de toekomst zijn. Het hielp me om mijn visie rondom onderwijs, onderzoek, impact en leiderschap meer expliciet en concreet te maken. Dat vond ik heel nuttig.”

Sparren

Ze raadt wetenschappers die hun biografische schets nog moeten maken aan om ruim de tijd te nemen om aan dit stuk te werken. “Spar vooral ook met anderen om je visies scherp en beknopt te krijgen.”

Voor haar was het schrijven van de biografische schets niet heel veel anders dan documenten die ze voor eerdere promoties moest inleveren. “Je moest al een visie geven op onderwijs en onderzoek. Bij de bio-sketch wordt nu expliciet ook gevraagd om een visie te geven op impact en leiderschap.”

Welzijn

Smolders hecht veel belang aan sociale veiligheid en mentaal welzijn in haar werk. “In de collegezaal, bij projectvergaderingen, en binnen mijn team. Dat zou voor mij nog explicieter opgenomen mogen worden in het template voor de bio-sketch. Zeker met het oog op de hoge werkdruk in de academische wereld. We moeten zorgen dat werk een positieve uitdaging blijft, en geen hinder wordt.”

Geschreven door

Brigit Span
(Corporate Storyteller)

Meer over onze strategie

Blijf ons volgen