Maja Rücker, UD bij Mechanical Engineering

‘Het mooie aan de bio-sketch is dat je het heel persoonlijk kunt maken’

4 september 2024

Maja Rücker, UD bij Mechanical Engineering, vertelt over haar ervaringen met de biografische schets.

Maja Rücker. Foto: Bart van Overbeeke

Onderzoeker Maja Rücker verscheen in de lente van 2023 voor de beoordelingsadviescommissie (BAC) voor haar promotie naar UD1. Ze deed mee aan de pilot bij Mechanical Engineering om hiervoor gebruik te maken van de biografische schets.

Maja Rücker doet sinds 2020 aan de faculteit Mechanical Engineering onderzoek naar poreuze materialen. In haar biografische schets legde ze de nadruk op onderzoek, leiderschap en diversiteit.

Focus op onderzoek

“Ik wil me vooral focussen op onderzoek, want mijn hart ligt bij mijn onderzoek naar poreuze materialen. In mijn biografische schets schreef ik hoe ik uitdagingen in mijn vakgebied wil oplossen in de toekomst. Zo’n visie is moeilijk te verwerken in een curriculum vitae. De bio-sketch biedt ruimte voor je ambities en perspectieven op je werk en op jezelf. Het gaat verder dan beoordelen op harde eisen zoals aantallen publicaties.”

Diversiteit

Rücker schreef in haar bio-sketch ook over haar activiteiten rondom diversiteit. Ze kwam vier jaar geleden bij de TU/e werken dankzij het Irène Curie Fellowship-programma. In dat programma krijgen vrouwelijke wetenschappers voorrang bij het invullen van vacatures.

Zo zijn er de afgelopen vijf jaar honderd vrouwelijke wetenschappers op verschillende posities aangenomen binnen onze universiteit. “De instroom van vrouwen is groot en iedereen brengt nieuwe perspectieven en ideeën mee. Ook over hoe je samenwerkt.”

Werkcultuur

“Dit betekent ook dat we tijd en ruimte moeten nemen om onze werkcultuur te ontwikkelen en aan te passen. Ik vind het mooi dat bijdrages aan een veranderende werkcultuur nu kunnen worden meegenomen in je evaluatie.”

“In de wetenschap, en in onze samenleving, denken we vaak in perfecte getallen en representatieve gemiddelden. Daar is de wereld op gebouwd. Als experimentalist heb ik ervaren dat data zelden perfect is. We missen zo veel als we bij alles wat we doen uit gaan van het gemiddelde of een perfect geachte aanname.”

“In mijn onderzoek maak ik gebruik van de variatie in mijn data. In de samenwerking met mijn team en collega’s vind ik het belangrijk om voort te bouwen op de variatie en diversiteit van de mensen om ons heen. Ik vind dat inspirerend en uiteindelijk dragen we samen bij aan het ontwerpen van een betere wereld voor iedereen. Dus heb ik diversiteit als onderwerp toegevoegd aan mijn bio-sketch.”

Persoonlijk

De persoonlijke visie is wat de bio-sketch waardevol maakt, zegt Rücker. “Je kunt ermee laten zien wat jij belangrijk vindt, wat jij als je belangrijkste successen ziet, en waar je naartoe wilt in de toekomst. Het geeft je een moment om te reflecteren of je op het juiste pad zit. En om je bewust te worden van jezelf tussen anderen, hoe je samenwerkt.”

De volgende BAC

“Over een jaar komt de volgende BAC eraan voor mij”, blikt Rücker vooruit. “Daar denk ik nu al over na. Het is een continu proces waarbij ik opschrijf waarmee ik bezig ben, op welk vlak ik me wil ontwikkelen en wat ik wil bereiken. Die zelfreflectie vind ik heel waardevol.”

Tips

Rücker raadt mede-wetenschappers aan om ten volle gebruik te maken van de bio-sketch. “Maak duidelijk wat belangrijk voor je was en ís, en hoe dit je huidige en toekomstige werk aan ons instituut definieert.”

“Bij elke carrièrestap krijgen we nieuwe taken en verantwoordelijkheden toevertrouwd die we samen met onze collega’s moeten vervullen. De biografische schets is een mooi instrument om je verwachtingen en ambities te bespreken met je collega’s en leidinggevenden. Het biedt ruimte om je eigen carrière vorm te geven. En uiteindelijk vormen we daarmee samen de TU/e.”

Geschreven door

Brigit Span