“Een ‘stad’ zoals de TU/e moet worden bestuurd, en dat doet ons college.”

Wandel virtueel mee met ons College van Bestuur in de Boardwalk

12 september 2024

[VIDEO] In de nieuwe serie Boardwalks leren we het CvB beter kennen. In de eerste aflevering bijt rector magnificus Silvia Lenaerts het spits af en vertelt hoe belangrijk zij wellbeing vindt.

Een beeld uit de eerste aflevering van Boardwalk die is opgenomen in het Eindhovens Studenten Sport Centrum (SSCE). Deze eerste aflevering gaat over wellbeing, in gesprek met Silvia Lenaerts. Beeld: TU/e

Tijdens een wandeling ontstaan vaak de mooiste gesprekken. Daarom zou ons College van Bestuur best met iedereen die aan de TU/e werkt of studeert eens een rondje willen lopen over onze campus. Omdat dat helaas niet mogelijk is met zoveel collega’s en studenten, zijn de Boardwalks in het leven geroepen. Elk kwartaal bezoeken we met een bestuurder een bijzondere plek op de campus en spreken we ze over een van hun thema’s. Dat gesprek delen we met de hele TU/e-gemeenschap.

Onze universiteit is groot, te groot om iedereen persoonlijk te kennen. Soms lijkt het wel een stad met wijken, met leuke unieke plekken met interessante mensen. Maar je kunt niet alle plekken en mensen kennen, de stad is daar simpelweg te groot voor. En laten we eerlijk zijn, ook in een stad gaat niet iedereen bij de burgemeester op de koffie.

In de TU/e Boardwalks komen alle leden van het CvB en de universiteitssecretaris aan het woord over hun thema’s. Beeld: TU/e

Het College van Bestuur (CvB) bestaat uit drie leden en een universiteitssecretaris die elk een eigen rol én een eigen portfolio hebben. Per aflevering lichten we een van hun thema’s uit.

Robert-Jan Smits is voorzitter van het college en zal in gesprek gaan over ‘samenwerking met de industrie’. Rector magnificus Silvia Lenaerts zet zich in voor wellbeing, dat we met haar bespreken in de eerste aflevering. Patrick Groothuis is de vicevoorzitter van het CvB en Eric van der Geer-Rutten-Rijswijk ondersteunt het college als secretaris van de universiteit. De inhoud van deze laatste twee afleveringen is nu nog niet bekend.

“Hardlopen helpt om het hoofd leeg te maken”, vertelt Lenaerts. Beeld: privébezit

In gesprek tijdens een wandeling

Tijdens een wandeling ontstaan vaak de beste gesprekken. Daarom nemen onze bestuursleden ons ook mee naar een bijzondere locatie op de TU/e-campus. Onderweg benoemen ze waarom zij een bepaald thema zo belangrijk vinden. En hoe die plek en het thema hen inspireren, als bestuurder én als mens.

In deze eerste aflevering spreken we Silvia Lenaerts over het thema wellbeing, terwijl we met haar het onlangs geopende Eindhovens Studenten Sport Centrum (SSCE) bezoeken. Zij vertelt hoe sporten haar helpt om haar balans te houden, en waarom ze dat iedereen op de TU/e gunt. Daarnaast legt zij uit waarom wellbeing zo’n belangrijk thema is aan de universiteit en hoe het CvB zich daarvoor inzet.

Elk kwartaal

Voorlopig zullen we elk kwartaal een ander bestuurslid aan het woord laten. Daarmee wisselen de Boardwalks mooi af met Stay TU/ened, waarin juist de collega’s en studenten van de TU/e aan het woord komen. Beide programma’s delen we op ons intranet en vind je terug op het YouTube-kanaal van de TU/e.

In de volgende aflevering van Boardwalks komt in november uit. In deze tweede aflevering bezoeken we The Gate met Robert-Jan Smits en gaan we in gesprek over samenwerking met de industrie.

Cindy de Koning
(Communication Advisor)