Studieopbouw

De bacheloropleiding Industrieel Ontwerpen (ID) is onderdeel van het TU/e Bachelor College en bestaat uit diverse leercomponenten:

  • Verplichte ID vakken - deze vormen de basis voor de Industrial Design opleiding en bestaan uit technische vakken en designvakken. Samen zorgen deze vakken voor een solide basis die je helpt om je leerdoelen te ontwikkelen. 
  • Keuzevakken – kies de vakken in de richting die je wilt ontwikkelen als industrieel ontwerper.
  • ID Professional Identity & Vision (PI&V) - hier krijg je de handvatten om je eigen visie te ontwikkelen en je professioneel en persoonlijk te ontwikkelen (reflecteren, feedback geven en ontvangen, presenteren,..). De nadruk ligt op Self-Directed Learning (SDL), zelfsturend leren: Jij bepaalt wat je wilt leren, en wat je nodig hebt om je leerdoelen te bereiken. PI&V komt terug in alle studieonderdelen.
  • Challenge-Based Learning (CBL) – ontwerpprojecten met een technisch en een sociaal of maatschappelijke aspect. Je leert om samen te werken en te communiceren in multi- of interdisciplinaire teams. Tijdens de projecten integreer je de aanpak, vaardigheden en kennis uit de verschillende expertisegebieden, leer je over ontwerp- en onderzoeksprocessen en ontwikkel je je professionele vaardigheden.
  • Het Impact of Technology (ITEC) programma bestaat uit studieonderdelen Engineering Ethics, Engineering for Society en Studium Generale activiteiten. Studenten maken kennis met normatieve vaardigheden die ingenieurs, ontwerpers en onderzoekers helpen om beslissingen te nemen over ethische vraagstukken bij het ontwikkelen en ontwerpen van technologieën.. Denk aan duurzaamheid, de privacy aspecten van slimme systemen, gezondheids- en risicovraagstukken.
  • Externe leeractiviteiten – een stage; of  een minor bij een andere opleiding van TU/e, of een Nederlandse universiteit; of deelname aan een uitwisselingsprogramma.

Eerste jaar

In het eerste jaar maak je kennis met de vier expertisegebieden die bijdragen aan het vakgebied Industrieel Ontwerpen. Dit zijn:

  • Creativitiy and Aesthetics (CA)
  • User and Society (US)
  • Technology and Realization (TR)
  • Math, Data and Computing (MDC)

Je volgt drie verplichte basisvakken: Calculus, Applied Physics en Data Analytics for Engineers en twee grote ontwerpcursussen op het gebied van Technology and Realization (TR), en Math, Data and Computing (MDC). Ook kies je twee ontwerpprojecten om competenties van CA, US, TR en MDC te leren toepassen en volgt de basis ITEC-cursus over Engineering Ethics. In totaal besteed je iets meer dan een derde van het studiejaar aan ontwerpprojecten in een maatschappelijke context. Je kiest projecten die aansluiten bij je eigen leerdoelen en presenteert je resultaten in een openbare, interactieve presentatie, de "Demo Day", aan het einde van elk semester.

Je volgt de PI&V 1 cursus en begint met het ontwikkelen van je eigen professionele identiteit als ontwerper. Ook maak je een begin met het ontwikkelen van je visie op de toekomst en hoe jij als ontwerper of onderzoeker bijdraagt aan het vormgeven van de samenleving.

Tweede jaar

In het tweede jaar kies je voor een ontwerp/ontwerp-onderzoeksproject binnen een van de maatschappelijke thema's van de squads. Je projecten sluiten aan bij je eigen leerdoelen en ook nu presenteer je je resultaten in een openbare interactieve presentatie, tijden de "Demo Day", aan het einde van elk semester.

Je volgt ook drie ontwerpvakken, gekoppeld aan de expertisegebieden CA, BE en US. Daarnaast kies je in het laatste kwartiel van het tweede semester voor een CBL-vak waarin je samenwerkt met studenten van andere faculteiten. Je kiest in totaal vier keuzevakken.

Ook volg je het PI&V 2 vak om je verder te ontwikkelen op het gebied van professionele identiteit en visie.

Derde jaar

Het derde jaar staat in het teken van het versterken van je visie, professionele identiteit en het aantonen van je ontwerpcompetenties in een onafhankelijk ontwerpproject.

In het eerste semester doe je ervaring op buiten je opleiding. Waar je naartoe gaat, hangt af van je persoonlijke leerdoelen. De opties zijn:

  • Een uitwisselingsprogramma met een internationale universiteit verbonden aan de opleiding Industrial Design.
  • Een stage bij een ontwerpbureau, een onderzoeksafdeling of ontwerpafdeling bij een Nederlands bedrijf of in het buitenland.
  • Het volgen van keuzevakken aan een andere opleiding van de TU/e, of universiteit in Nederland.

In het eerste semester rond je je PI&V Learning Line af met PI&V 3, waarmee je ook je leerdoelen voor je afstudeerproject duidelijk definieert. In het tweede semester sluit de het ITEC-programma af met  Engineering for Society, één keuzevak en voltooi je je bachelor programma met het Final Bachelor Project (FBP).

Wil je meer weten over het curriculum van de bacheloropleiding Industrieel Design of het Final Bachelor Project? Bekijk de studiegids of download hier de curriculum brochure.

Let op: de onderwijsgids is een document dat door huidige TU/e-studenten als informatiebron wordt gebruikt en daarin gedetailleerde, praktische informatie bevat die belangrijk is tijdens de cursus.