Evaluatie: flink meer vrouwelijke TU/e-onderzoekers door Irène Curieprogramma

17 juni 2024

Het doel is het bevorderen van gelijke waardering en kansen, en het verhogen van de kwaliteit van onderwijs en onderzoek.

Foto: Sicco van Grieken

Het beleid dat de TU/e in 2019 startte om meer vrouwelijke wetenschappers aan te trekken, heeft resultaat gehad, blijkt uit de evaluatie. De afgelopen vijf jaar was de vrouw-manverhouding qua instroom ongeveer 50/50, waar dat voorheen 30/70 was. Ook is het eerste hoofddoel bereikt van dit Irène Curie Fellowship-programma (ICF): bijna 30 procent van de vaste wetenschappelijke TU/e-staf is inmiddels vrouw. De universiteit zet het programma voort, om ervoor te zorgen dat al haar faculteiten apart dit percentage ook gaan halen.

In de afgelopen vijf jaar nam het aantal vrouwen in de vaste wetenschappelijke staf van de TU/e toe van 134 naar 208. Daarmee groeide het percentage vrouwen in die staf, die bestaat uit hoogleraren, universitaire hoofddocenten en universitaire docenten, van 22 naar 29 procent.

Het ICF-programma heeft als belangrijkste kenmerk dat voor aangewezen wetenschappelijke vacatures alleen vrouwen kunnen reageren gedurende de eerste zes maanden van de werving. Dat deed bij de introductie internationaal veel stof opwaaien. Het doel is niet alleen het bevorderen van gelijke waardering en kansen voor vrouwen en mannen, maar ook het verhogen van de kwaliteit van onderwijs en onderzoek. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt namelijk dat een divers personeelsbestand leidt tot betere strategieën, creatievere ideeën en snellere innovatie.

Robert-Jan Smits, voorzitter van het College van Bestuur: “Dankzij dit programma hebben we veel vrouwelijk toptalent aan kunnen trekken van over de hele wereld, we hebben een flinke stap kunnen zetten qua vrouw-manverhouding en de cultuur rond diversiteit is merkbaar in verandering. Daar zijn we trots op, en het heeft andere instellingen geïnspireerd om ook te komen met vernieuwende plannen. Wij gaan echter niet op onze lauweren rusten: we willen dat alle faculteiten minstens dertig procent halen. Daar gaan we de komende vijf jaar hard aan werken.”

Het streven is om in de komende jaren in alle faculteiten het percentage van 30 procent te halen. Het is aangetoond dat bij dat percentage een minderheid geen minderheid meer is, maar een volwaardige positie en invloed heeft. Om dat voor elkaar te krijgen blijft de TU/e Irène Curie-vacatures aanbieden op faculteiten die nog niet voldoende vrouwen hebben in de vaste wetenschappelijke staf.

Daarnaast krijgen in de komende jaren álle vrouwelijke starters in deze faculteiten een start-up package van een ton, waar dat eerder voorbehouden was aan de deelnemers aan het ICF-programma. Het doel is hun onderzoek te helpen starten om zo het nadeel dat zij als minderheid ervaren, weg te nemen en bij te dragen aan hun succes.

Dit wordt versterkt door het reeds bestaande Irène Curie-netwerk en door de nieuwkomers van nu af aan een ‘Irène Curie-friend’ te geven, een ervaren Irène Curie-wetenschapper die hen de weg kan wijzen binnen de TU/e en het Nederlandse academische landschap.

Verder gaat de universiteit extra aandacht besteden aan het vasthouden van vrouwelijk talent, omdat vrouwen in vergelijking met mannen vaker vertrekken. De TU/e wil daarom meer werk maken van het veranderen van de cultuur en betere voorzieningen en doorgroeimogelijkheden bieden.