STW Valorisation Grant voor onderzoek naar algen

Een STW Valorisation Grant is toegekend aan onderzoek van de onderzoeksgroep Microsystems van de faculteit Werktuigbouwkunde. De Microsystems groep heeft een apparaat ontwikkeld dat eenvoudig en automatisch algen per soort kan classificeren. De subsidie, samen met de steun en expertise van het TU/e Innovation Lab, stelt hen in staat om de technologie uit het lab en op de markt te brengen.

Schadelijke algen
Allison Schaap, PhD studente van de onderzoeksgroep Microsystems, legt het belang van deze ontwikkeling uit, "De EU verliest naar schatting € 600 miljoen per jaar aan schadelijke algen; wereldwijd, veroorzaken deze algen enorme verliezen voor de commerciële visserij, schade aan het toerisme, en kan het drinkwater of recreatief water vervuilen met giftige stoffen. Monitoring van de verschillende soorten algen en de hoeveelheid algen in het water kan helpen bij het identificeren en voorkomen van schadelijke algenbloei. Er is echter een gebrek aan snelle, goedkope methodes voor het identificeren van algensoorten. De meest gebruikte methode is handmatige identificatie van een watermonster in een laboratorium. Dit proces is traag en beperkt in omvang. Wij hebben een apparaat ontwikkeld dat eenvoudig en automatisch algen per soort kan classificeren. Deze methode is geschikt voor langdurige metingen in water, is robuust en betrouwbaar, en kan een concurrerend alternatief zijn voor bestaande methoden."

STW Valorisation Grant
Technologiestichting STW financiert excellent technisch-wetenschappelijk onderzoek en ondersteunt activiteiten voor de toepassing van de onderzoeksresultaten. De Valorisation Grant is vooral bedoeld als overbrugging van een ‘funding gap’ voor ondernemende onderzoekers om een bedrijf te (kunnen) starten met de kennis die zij hebben ontwikkeld binnen universiteit of onderzoeksinstelling. De subsidie bedraagt € 25,000 voor een periode van 6 maanden, met de mogelijkheid om later extra financiering aan te vragen voor een tweede fase.