Groene groei, bezuinigingen en waarden centraal tijdens Opening Academisch Jaar

3 september 2024

Zaal traditioneel gevuld met prominenten uit bedrijfsleven en politiek, studenten, staf en wetenschappers

De Blauwe Zaal op de TU/e-campus was goed gevuld tijdens de ceremonie (klik op de foto voor een video impressie). Foto: Bart van Overbeeke

Het thema De kracht van groene groei legde tijdens de opening van het academisch jaar op de TU Eindhoven uiteenlopende toekomstvisies bloot. Ook was er aandacht voor de bezuinigingen op wetenschap en hoger onderwijs, werd het belang van groene start-ups meermaals benadrukt en introduceerde rector magnificus Silvia Lenaerts de nieuwe TU/e-kernwaarden alvorens ze het academisch jaar officieel opende.

Eurocommissaris Wopke Hoekstra beet het spits af met lovende woorden voor de Brainportregio: “Eindhoven is voor mij de innovatiehoofdstad van Europa. En sommigen in de zaal zullen misschien zeggen: dit is de enige echte innovatiehoofdstad van de wereld.”

Robert-Jan Smits hekelt de bezuinigingen. Foto: Bart van Overbeeke

Bezuinigingen

Een positie die TU/e-bestuursvoorzitter Robert-Jan Smits graag bevestigt. Hij is het dan ook grondig oneens met het kabinet, dat wil bezuinigingen op wetenschap en onderwijs, zo laat Smits weten in de paneldiscussie. “Het is zo jammer dat de huidige regering deze enorme bezuinigingen op investeringen, onderwijs en wetenschap heeft aangekondigd. Het is gewoon onaanvaardbaar.”

“Als je ziet wat er op de universiteiten afkomt, de bezuinigingen die we moeten opvangen en verwerken, dan zal dit op de lange termijn de Nederlandse economie belemmeren, onze creativiteit ondermijnen en ons hinderen bij de aanpak van maatschappelijke uitdagingen. Ik ben verbijsterd over de bezuinigingsplannen”, verduidelijkte Smits, waarna een applaus over de tribune rolde.

Volgens Wopke Hoekstra zijn de komende vijf jaar cruciaal. Foto: Bart van Overbeeke

Optimisme en twijfel

Rondom het thema De kracht van groene groei wisselden optimisme en twijfel elkaar af. Hoekstra omarmde in zijn speecht het concept, maar maakt ook een kanttekening: “We zitten allemaal in hetzelfde schuitje, dus we moeten dit samen oplossen, maar de komende vijf jaar zullen absoluut cruciaal zijn om de toon te zetten voor de komende decennia.”

Werkgeversvoorzitter Ingrid Thijssen (VNO-NCW) is ervan overtuigd dat we groene groei zullen bereiken en uiteindelijk het klimaatprobleem kunnen oplossen. Ze verwees naar de kracht van groene start-ups zoals TU/e-spin-off Rift. “We moeten samenwerken in de triple helix”, doelde Thijssen op de nauwe samenwerking tussen industrie, kennisinstellingen en de overheid die in de Brainportregio al gebruikelijk is.

TU/e-klimaatwetenschapper Heleen de Coninck ziet ook kansen, maar is tegelijk sceptisch. “We willen de toekomst financieren en niet het verleden. Dus als je innovatie wilt koppelen aan financiën en onderwijs, denk ik dat je je moet verbinden met mensen, en natuurlijk met de natuur, en dat je een groeimodel moet maken dat is gebaseerd op welzijn en niet alleen op geld.”

Econoom en NRC-journalist Marike Stellinga wees tijdens de paneldiscussie op de gevolgen die inzet op groene groei met zich meebrengt. “Het zal niet goedkoop en niet gemakkelijk zijn. Als overheid zul je zeer strenge maatregelen moeten nemen en je zult niet wegkomen met het aaien van grote bedrijven. Je zult de kant van de nieuwe bedrijven moeten kiezen om te groeien.”

Impressie van de Opening Academisch Jaar

Foto's: Bart van Overbeeke

Verbetering startupklimaat

Dit laatste klonk panellid en CEO van Rift Mark Verhagen als muziek in de oren. De start-up, dat van ijzerpoeder een alternatieve duurzame brandstof maakt, is een spin-off van de TU/e. Verhagen: “Groene groei is niet gemakkelijk. Een start-up heeft altijd drie problemen: tijd, geld en mensen.”

Zowel Van Tilburg (links) als Hoekstra (rechts) steunde de oproep van Verhagen (midden). Foto: Bart van Overbeeke

Verhagen riep Hoekstra en directeur Maurice van Tilburg van het Nationaal Groeifonds bij EZ via een pamflet (zie hier de inhoud daarvan) op om het startupklimaat in Den Haag en Brussel te verbeteren. Zowel Van Tilburg als Hoekstra steunde deze oproep en benadrukte het belang van groene startups, een belang wat gedurende de middag door verschillende sprekers werd aangestipt.

Herziene kernwaarden

Tot slot sprak rector Lenaerts over waardecreatie. “We moeten terug van de waan van de dag naar de waarde van de dag. Want dat is wat we doen als universiteit, we creëren waarde. Elke dag opnieuw. We creëren waarde met ons onderwijs, met ons onderzoek, met onze samenwerkingen. We creëren waarde voor de maatschappij en voor het bedrijfsleven. We creëren waarde voor de toekomst, omdat we onze kennis willen gebruiken voor groene groei.”

Silvia Lenaerts maakte de herziene kernwaarden van de TU/e bekend. Foto: Bart van Overbeeke

Lenaerts maakte tevens de herziene kernwaarden van de TU/e bekend; curious, open, respectful en responsible. Samen vormen deze kernwaarden het acroniem CORe. Daarnaast benoemde de rector ook het nieuwe loket voor sociale veiligheid en integriteit, de plek waar iedereen terecht kan voor ondersteuning rond deze thema’s.

Lenaerts: “We zullen fouten maken, dat doet iedereen, maar we zijn een lerende organisatie. We zullen onze integriteit en sociale veiligheid aan onze universiteit blijven verbeteren. Want nogmaals, we zorgen voor elkaar.”

Lees hier de hele speech (in Engels) van onze rector magnificus Silvia Lenaerts.

De hele ceremonie terugkijken? Dat kan via deze link.

Frans Raaijmakers